התחדשות עירונית בישראל לקראת 2022

אחת התוכניות שמלווה את שוק הנדל"ן בישראל כבר כמה שנים היא לא אחרת מאשר התוכנית ל"התחדשות עירונית", שזו הייתה אמורה להסתיים בסוף שנת 2022 שכבר חלשה על פני מגוון ערים בישראל ואחראית על בנייה של אלפי יחידות דיור. התוכנית ששמה לעצמה מטרה ל"אוורר" את שוק הדיור באזורים המרכזים בארץ ולהגדיל את היצע הדירות באזורים אלו, עדיין לוטה בערפל ובממשלה מדברים על הארכה של התוכנית.
לצד כל אלו אושרו בחודשים האחרונים לתוכנית, פרויקטים בסדר גודל של עשרות אלפי יחידות דיור בערים מרכזיות כמו בת ים, חיפה ופתח תקווה. אז איך בדיוק נראת ההתחדשות עירונית בישראל לקראת 2022?

הארכת שקד

תוכנית התמ"א 38 שהייתה אמורה להתבטל בנובמבר הקרוב ככל הנראה תעבור ל"חלופת שקד", אשר גובשה לכדי כמה תיקונים שחלקם עלו משטח והאזרחים וחלקם עלו ממקבלי ההחלטות במועצות המקומיות.
החלטות אלו כמו מסלול חדש של חיזוק על ידי הריסה ובנייה, קביעת כללים סדורים להיטלי שבח על תוכניות, עירוב שימושים סחירים וציבורים. יחד עם כל אותם שינויים שאמורים להטיב עם האזרחים ולהגדיל את היקף שטחי המסחר, מאפשרת התוכנית סמכויות גדולות יותר לוועדה המקומית בכל רשות. סמכויות אלו נאמדות החל מקביעת תוספות לבתי מגורים ועד לשינוי השימוש בשטחים(מסחרי/ציבורי), כאשר אלו אמורים לאפשר לתוכניות הפיתוח השונות "לזרום" מהר יותר בין תחנות הבירוקרטיה ולהגיע לזמן אכלוס ממוצע קצר יותר.

התוכניות הקיימות

יחד עם השינויים שאמורים לחלול בהתחדשות העירונית אפשר גם לחוש באווירת "סוף קורס", כאשר במהלך שנת 2021 אושרו תוכניות פינוי ובינוי בכמה מוקדים מרכזים בערים לא פחות מרכזיות. הראשונה מבין הערים היא פתח תקווה שמתכננת מהפך בשכונת יוספטל, כאשר אל 1200 יחידות דיור יתווספו עוד שלושת אלפים יחידות ואזורי מסחר שוקקים. את "רובע איילון" שבבת ים(גם הוא ברחוב יוספטל) אמורים להיבנות עוד כאלף יחידות דיור ויהרסו קרוב לחמישה בנייני "רכבת" משנות השישים. בעיר חיפה אושר לאחרונה אחד מתוכניות הגדולות בעיר, והוא יתבצע בשכונת "בת גלים" וישתרע על פני 31 דונמים. התוכנית תחליף 17 בנייני מגורים עם כ175 יחידות דיור ועירובים שונים, בכ11 בניינים חדשים ועוד 660 יחידות דיור חדשות!  

סגור לתגובות.