שלושה עקרונות להתווכח ולצאת חברים

ג'וליה דאהר השתתפה באליפויות עולם ב"התעמתות", והיתה אלופת עולם שלוש פעמים. ב- 2016 ליוותה את אביה לסיור בארה"ב, ערב מערכת הבחירות הלפני אחרונה. אביה הגיע מאוסטרליה בכוונה לנסות ולאמוד את הלך הרוח בארה"ב לפני הבחירות. כך, במשך שבועיים, חצה את המדינה ושוחח עם מאות אנשים. למרות שבחלק מהמקרים שוחח עם בעלי דעות, עמדות והשקפות עולם שונות בתכלית משלו, כאשר היה נפרד מבן שיחו היה זה תמיד בחיוך, וכך גם של הצד השני.

למרות אמצעי התקשרות חוצי היבשות והאוקיינוסים, ההולכים ומתפתחים, הרי שהשיח ביננו הופך למרוחק ומנוכר יותר ויותר. באופן ידוע מראש, דעות שונות לא יוצרות קרבה כי אם ריחוק, כאשר כל צד מנסה לאבטח את עמדתו וכך נסוג לתוך עצמו. 

לדברי ג'ולי, כאשר ליוותה את אביה במסעותיו, התחוור לה שהפוקוס שלו לא היה על "ניצחון" כי אם על "התקדמות".  

להבנתה, קיימים שלושה תנאים ליצירת שיח מקדם – הראשון- שלפחות אחד מהצדדים מוכן לבחור סקרנות על פני התנגשות, השני – שלפחות אחד הצדדים מוכן לראות את המעמד לא כהזמנה להכנס לגוב אריות כי אם כהזמנה לטפס יחדיו על קיר טיפוס, והתנאי השלישי- עיגון במטרת על. 

ג'וליה מספרת כי בתחרויות ההתעמתות בהן נטלה חלק, ניקוד העימות מושפע ממס' הפעמים בהם הגיע העימות להתנגשות- אולם- בחיי היום יום – נקודות של התנגשות לא רק שחוסמות המשך לתקשורת בין הצדדים אלא מקלקלות את היחסים ביניהם. ג'וליה מפנה למושג  שנקרא  "שיחה מתוך סקרנות". המטרה של שיחה כזו היא להבין את הפרספקטיסה של הצד השני, לחקור ולהבין מה מצוי ב"צד השני", מאחורי הגדר. וכך, כאשר אנחנו מרגישים התנגדות במהלך  דו שיח ואפילו חוסר סבלנות, אולי אלימות – נוכל בכל זאת להתקדם הלאה בעזרת משפט אחד ושאלה אחת- "אני לא חשבתי על כך באופן זה אף פעם. מה גורם לך לראות את הדברים כך?". סקרנות של צד אחד קוראת לתוכה סקרנות של הצד השני. העיקרון המנחה השני הוא של התקדמות- לימוד- כניסה לשיחה או למשא ומתן במחשבה ובכוונה ללמוד מהאתגרים המתעוררים בשיח. כך יכול כל צד לפתח את הרעיונות שלו בזכות ההתנגדויות של הצד השני תוך שמירה ופיתוח של יחסים הדדיים חמים: ההשגות שלך מפתחות את הרעיונות שלי וההשגות שלי מפתחות את הרעיונות שלך. שני הצדדים מטפסים יחדיו על קיר טיפוס כאשר "אבן נגף" של אחד מהם מהווה נקודת משען להמשך הטיפוס לשני. 

במצבים קשים, בהם קשה לעורר סקרנות, כדאי לשרטט את התמונה קודם כל בקווים גסים וכלליים ואחר כך לרדת לפרטים. כך, לדוגמא, לשים כמטרת על בירור של עתיד הנושא שבמחלוקת, במקרה של אביה של ג'ולי, עתיד הקהילה, האומה, ומשם לרדת לפרטים היותר קטנים. שאלות רואות פני העתיד מסייעות מאד, כמו- איך אתה רואה את העתיד של המדינה, הקהילה, בעוד שנה, עשר שנים וכו

כאשר נרצה לשמור על תקשורת בונה עם בעלי דעה שונה חשוב שנדגיש את המשותף, הדומה ביננו, חשוב שנשמור על מטרת על משותפת, תהא זו טובת המשפחה בה אנו חיים טובת הקהילה או המדינה או יצירת קשר בין שונים. 

סגור לתגובות.